Mamy nowe stawki: 9 złotych za śmieci

0
odpad__800x600_.jpg
Reklama

 

9 złotych miesięcznie tzw. „opłaty śmieciowej” – to nowa stawka dla gospodarstwa jednoosobowego w Brzegu. Nowy projekt ma trafić pod obrady jeszcze w październiku. W projekcie radnych  Prawa i Sprawiedliwości, Samorządowego Porozumienia Prawicy oraz części Sojuszu Lewicy Demokratycznej nowe stawki mają obowiązywać od 1 stycznie 2014 roku. Projekt  stworzyło i podpisało 9 radnych: Mieczysław Niedźwiedź, Mariusz Grochowski, Maria Ciż, Wojciech Komarzyński, Janusz Żebrowski (wszyscy – PiS), Edward Bublewicz i Bartłomiej Tyczyński (obaj – SLD) oraz Grzegorz Nyczaj i Bożena Szczęsna (SPP)

Reklama - ciąg dalszy wpisu poniżej

Grupa 9 radnych z PiS, SPP i SLD swój wniosek złożyła na początku miesiąca. Zgodnie z procedura uchwalania, biorąc pod uwagę terminy między innymi wprowadzenia zmian w regulaminach wywozu i odbioru odpadów, projekt może wejść w życie już na październikowej sesji. Radni zaproponowali, że w przypadku selektywnego zbierania odpadów, naliczana jest przez właściciela nieruchomości zamieszkałej w oparciu o liczbę osób w gospodarstwie domowym w wysokości: od gospodarstwa zamieszkałego przez 1 osobę – 9 zł;  od gospodarstwa zamieszkałego przez 2 osoby – 20 zł; od gospodarstwa zamieszkałego przez 3 osoby – 38 zł; od gospodarstwa zamieszkałego przez 4 osoby – 48 zł oraz 52 zł. od gospodarstwa zamieszkałego przez 5 i więcej osób. W projekcie uchwały radni przyjęli sposób naliczania opłaty w zależności od wielkości gospodarstwa i liczby mieszkańców zamieszkujących daną nieruchomość. Zgodnie z art. 6k ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, stawki opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi wyznaczając stawki wzięli pod uwagę: ilość mieszkańców zamieszkujących Gminę, ilość wytwarzanych na terenie gminy odpadów komunalnych oraz  koszty funkcjonowania systemu. Stawki dla tych, którzy nie przestrzegają zasad selektywnej zbiórki odpadów zostały powiększone w stosunku do stawek określonych dla gospodarstw prowadzących selektywną zbiórkę odpadów komunalnych. Takie zróżnicowanie stawek ma zachęcić do selektywnej zbiórki odpadów, a co za tym idzie, ułatwić osiągnięcie poziomów recyklingu i ograniczenia składowania odpadów biodegradowalnych, których nieosiągnięcie skutkuje nałożeniem na gminę wysokich kar.

– Naszym założeniem  było stworzenie systemu, który będzie się bilansował tzn. wpłaty od mieszkańców wystarczą na zapłatę za faktury wystawiane przez firmę, która wygra przetarg, a jednocześnie system będzie jak najmniej bolesny dla brzeżan – wyjaśnia Mieczysław Niedźwiedź, radny PiS, jeden z 9 radnych, którzy stworzyli nowy projekt.

–  W projekcie uchwały proponujemy stawkę wyjściowa w wysokości 9 zł. z uwagi na to, że koszty utrzymania gospodarstw zamieszkałych tylko przez 1-osobę (samotni emeryci, młodzi ludzie usamodzielniający się)  jest największy.  Jednocześnie dla osób w rodzinach powyżej 5-ciu osób proponujemy stawkę w wysokości 0 zł. ma co związek z faktem, iż w  największych gospodarstwach ilość produkowanych śmieci na osobę jest mniejsza.  Średnia cena za śmieci na osobę w Brzegu to 10,85 zł. Analizujemy jednocześnie możliwości przyjęcia dodatkowych rozwiązań, które pomogą rodzinom wielodzietnym  obniżyć koszty wynikające z uchwały. – podsumowuje Mieczysław Niedźwiedź.  

Radni opierając się na danych z „Opracowania wartości rocznego budżetu Gminy Brzeg dot. przygotowania, wdrożenia oraz funkcjonowania systemu gospodarowania odpadami oraz wyliczenia opłaty niezbędnej dla pokrycia kosztów funkcjonowania systemu” przygotowanego przez ZGO Sp. z o.o. przyjęli, że ilość wytwarzanych odpadów w zależności od wielkości gospodarstw nie ma charakteru liniowego lecz degresywny tzn. w miarę przyrostu liczby zamieszkujących dane gospodarstwo następuje spadek produkowanych odpadów na osobę. Koszty utrzymania gospodarstw zamieszkałych przez 1-osobę (samotni emeryci, młodzi ludzie usamodzielniający się)  jest największy stąd przyjęto stawkę 9 zł. Jednocześnie dla osób w rodzinach powyżej 5-ciu osób stawka wynosi 0 zł. Obniżenie stawek do poziomu proponowanego przez radnych stało się możliwe dzięki wprowadzeniu zmian dotyczących zmniejszenia kosztów funkcjonowania systemu gospodarowania odpadami w regulaminach ich zbiórki i odbioru. Zmiany polegały między innymi na:zmianie metody ustalenia opłaty, zmniejszeniu częstotliwości wywozu odpadów komunalnych, dostosowaniu pojemności pojemników do zmniejszonej częstotliwości wywozu odpadów, dopuszczeniu worków, oprócz pojemników do gromadzenia odpadów, oraz dodatkowej segregacji obejmującej makulaturę, plastyk, metal.  

Reklama